Vad är ansvarsfullt spelande?
Ansvarsfullt spelande är ett brett begrepp som omfattar flera policyer och krav som gäller för aktörer inom spelbranschen för att se till att de respekterar de högsta kvalitetsstandarderna och erbjuder en säker användarupplevelse som skyddar människor från de potentiella negativa konsekvenserna av onlinespel.

Spel bör behandlas som ett roligt tidsfördriv och inte som ett sätt att generera inkomster. Medan majoriteten av befolkningen kan betrakta spelande som rekreation och bara spendera vad de har råd att riskera, kan det vara svårare för vissa.
Både onlineoperatörer och programvaruleverantörer som tillhandahåller plattformar och tjänster för onlinespel uppmanas att följa principerna för ansvarsfullt spelande. Dessutom måste programvaruleverantörerna stödja onlineoperatörer för att uppfylla tekniska och rättsliga krav. Vi kan lyfta fram 7 typer av områden för ansvarsfullt spelande som är direkt kopplade till iGaming-industrin:
- Skydd av sårbara spelare
- Förebyggande av spelande för minderåriga
- Säkerhetsåtgärder mot brottslig verksamhet.
- Integritet av information
- Skydd av betalningar på nätet
- En säker onlinemiljö
- Etisk och ansvarsfull marknadsföring
Hur har ansvarsfullt spelande förändrats under pandemin, om alls?
När vi talar om ansvarsfullt spelande säger vi alltid att spelande är och bör vara en social aktivitet. Man bör göra det för att ha roligt och för att ha underhållning. Du bör göra det tillsammans med vänner och familj. Men hur ser det ut i COVID-eran – nu när vi har alla dessa protokoll för social distansering på plats? Hur förändrar det vårt sätt att tala om ansvarsfullt spelande? Om du inte bor i samma hushåll som andra människor kan du inte vara inom en halv meter från dem. Så något vi måste tänka på är: ”Hur kan vi hålla spelandet som en social aktivitet när vi måste upprätthålla social distans och sätta upp barriärer mellan människor?”.
Speloperatörer måste också vara medvetna om att de flesta av de kunder som återvänder till kasinon eventuellt har upplevt – på grund av COVID-19 – ökad ångest, förlorad inkomst, förlust av en nära anhörig, depression och arbetslöshet. Detta är alla faktorer som generellt sett bidrar till problemspelande, och nu kommer de flesta av kunderna att ha några, om inte alla, av dessa erfarenheter.
I grund och botten är medvetenhet fortfarande nyckeln och det första steget till ett ansvarsfullt spelande.
Finns det personer som kan vara mer utsatta för risk för problematiska spelbeteenden?
Det är en mycket komplicerad störning. Det finns neurologiska, biologiska, psykologiska, genetiska och andra faktorer, men det finns vissa faktorer som kan göra en person mer utsatt.
Till exempel är det mer sannolikt att barn som uppfostras av en problemspelare själva blir problemspelare. Det förekommer också vanligtvis tillsammans med andra psykiska problem, som posttraumatiskt stressyndrom, bipolär sjukdom och depression – bland annat.
The 7 Areas of Responsible and Safe Gambling
Hur definierar vi de sju typerna av ansvarsfullt spelande som påverkar vår nuvarande bransch?
1. Skydd av utsatta spelare
Ett av de viktigaste områdena för ansvarsfullt spelande handlar om skyddet av utsatta spelare. Vissa spelare kan bli beroende av kasinospel eller sportspel och genom att spendera för mycket pengar påverkas snart deras normala liv.
Bland de viktigaste åtgärderna som kan införas av de flesta tillsynsmyndigheter i branschen kan vi nämna program för självuteslutning, begränsningar av hur mycket pengar och tid spelarna kan spendera på en spelwebbplats. Samtidigt inför varje enskilt land sina egna regler, till exempel Storbritannien, där vårt företag för några månader sedan integrerade en ny funktion för verklighetskontroll som gäller för alla brittiska licensierade leverantörer. Denna verklighetskontrollfunktion gör det möjligt för spelarna att ställa in en frekvens för att få en visning av den tid som förflutit sedan sessionen startade, vilket ger spelarna möjlighet att sätta en gräns för sina förluster och lämna spelwebbplatsen.
Trots detta har vi implementerat många andra verktyg för att hjälpa spelarna att njuta av ansvarsfulla spelsessioner, till exempel möjligheten att sätta finansiella gränser för sina konton. För att undvika eventuella förhastade beslut kommer till exempel en ökning av deras insättningsgräns inte att träda i kraft förrän efter 24 timmar.
En annan aspekt som rör självuteslutning har genomförts i Danmark och den rör möjligheten att utesluta sig själv från all onlinespelverksamhet i landet. Spelare kan göra detta genom att registrera sig i Register Over Frivilligt Udelukkede Spillere (ROFUS).
Dessutom måste operatörerna visa information om särskilda organisationer som kan erbjuda stöd till spelare som drabbats av spelberoende.
2. Förebyggande av spelande för minderåriga
Förebyggande av spelande för minderåriga är en av de viktigaste aspekterna av ansvarsfullt spelande, och det måste betonas att personer som inte har uppnått den lagliga åldern (18 eller 21 år) inte får tillåtas att spela om riktiga pengar.
Onlineoperatörer måste i sin tur vidta alla nödvändiga åtgärder för att se till att spelverksamhet för minderåriga inte äger rum på deras webbplatser och att lagarna som skyddar minderåriga i deras måljurisdiktioner respekteras.
Operatörerna måste presentera en tydlig registreringsprocess för alla spelare och obligatoriska verifieringssteg som ska följas för att säkerställa spelarnas ålder.
Samtidigt rekommenderas föräldrarna att övervaka och vidta alla nödvändiga åtgärder för att blockera deras tillgång genom att installera appar och/eller program för föräldrakontroll på sina enheter.
3. Säkerhetsåtgärder mot brottslig verksamhet
Spelwebbplatser kan påverkas av nätkriminell verksamhet precis som alla andra webbplatser som handlar om e-handel eller finansiella transaktioner. För att uppnå sina mål och få tag på privata och finansiella uppgifter använder nätkriminella skadlig programvara som riktar sig mot webbplatsers sårbarheter.
4. Sekretess för information
Hur kan operatörer på nätet skydda sina kunders privata uppgifter från nyfikna ögon? Detta område är kopplat till behovet av att skydda spelarnas privata uppgifter från obehörig åtkomst som kan uppstå på grund av olagliga brottsliga attacker på nätet.
5. Skydd för betalningar online
Operatörer som erbjuder spelalternativ för sport- och kasinospel måste se till att spelarna får tillgång till en pålitlig mjukvaruplattform för iGaming som kan skydda deras personuppgifter och finansiella uppgifter. Detta är en viktig anledning till att operatörerna måste ägna stor uppmärksamhet åt att välja den lämpligaste lösningen för spelbetalning och riskhantering för att spelarna ska kunna sätta in, överföra och ta ut pengar på ett säkert sätt på en spelwebbplats.
6. Skapande av en säker onlinemiljö
En av de viktigaste principerna för säkert spelande ålägger operatörerna att skapa en rad kontroller och mekanismer som skapar ramen för en säker onlinemiljö.
För detta ändamål måste operatörerna se till att deras webbplatser är säkra platser där spelarna kan ha roligt i en säker spelmiljö och alla betalningar och tekniska processer utvecklas på ett säkert sätt.
7. Etisk och ansvarsfull marknadsföring
Operatörerna bör följa relevanta regler för reklam som vanligtvis säkerställer att reklamen är sakligt korrekt och inte riktar sig till minderåriga eller sårbara spelare, t.ex. spelare som själva har uteslutit sig från spelande. Det förväntas också att operatörerna ska söka tillstånd från kunden innan de ägnar sig åt direktmarknadsföring genom att använda kundens personuppgifter.